Magasinet 4.- 27.8.2017, avajaiset perjantaina 4.8. klo 15:00

Kuutti  Lavonen  (s. 1960)  on suomalainen kuvataiteilija, joka ammentaa töihinsä vaikutteita  eurooppalaisesta kulttuuriperinnöstä, erityisesti barokista ja Italian renessanssista, eikä ihme, sillä ennen opintojaan Suomen taideakatemiassa hän opiskeli taidetta Italiassa Urbinossa Instituto Superiore per le Industrie Artistichessa. Lavonen tunnetaan etenkin taidegrafiikastaan, mutta hänen tekniikoihinsa kuuluvat myös temperamaalaus, sekatekniikat kuten pastelli ja akryyli tai pastelli ja guassi -yhdistelmät. Lavosen töistä tunnetuimpia ovat hänen kymmenet kirkkomaalauksensa Tyrvään Pyhän Olavin kirkkoon yhdessä Osmo Rauhalan kanssa.

Taidekriitikko ja kolumnisti  Otso Kantokorpi kirjoittaa Lavosesta Alaston kriitikko blogissaan: Lavonen on kuvannut aina yhtä ja samaa, alituisesti muuttuvaa ja kuitenkin pysyvää: ihmiskasvoja. On itse asiassa aika kummallista, miten tyhjentymätön taiteen aihe ihmiskasvot on. Kuvassa on mukana aina erityinen ja yleinen – ja Lavosen tapauksessa myös taiteilijan tarkkaan tutkittu ja rakennettu tietoisuus siitä, miten ja minkälaisilla perusperiaatteilla ihmistä on kulloinkin kuvattu. Lavonen onkin itse todennut, että ”inhimillinen viesti välittyy kasvojen ja käsien kautta”. Lavosesta kirjoittaneen Ulla Suortin sanoin: ”Katsoja voi samastua teoksiin, koska niissä kohtaa oman kuvansa: haavoittuvat ja herkät kasvot. On sanottu, että Lavosen enkelit tuntuvat kantavan ihmisten suruja, rakkauksia ja hylätyksi tulemisen tuskaa.”  Vaikka Lavosen esikuvat olisivatkin tarkkaan ajoitettavissa, on hänen teostensa maailma ajaton, tekisi mieli sanoa: ikuinen. Hän on yhdistänyt ovelalla tavalla renessanssin klassisen estetiikan barokin mukanaan tuomaan aistillisuuteen ja jopa lihallisuuteen